वाणिकी- हिक विसरियल सिंधी लिपी

सिंधी जी असलोकी ब्रामणी कृत लिपी जी गो॒ल्हि घणो तणो वाणिकी- खूदाबादी ताईं अचि निबरिंदी आहे। जेतोणेकि अल-बिरनी सिंध जी लिपीयूंनि बाबत टिन लिपयूंनि जी गा॒ल्हि लिखी हूई मसलनि मालवाडी, हिंदवी ऐं अर्धनागरी पर सिंध में लिपीयूंनि जी गा॒ल्हि रूगो॒ वाणिकी या सिंधी लंडा ते ई अचि बिहिंदी आहे छा काण त लंडा खां अगो॒णो रूप जा पुख्ता सबूत असा जे अग॒या आहिनि। 1958 में भंभोर मां जेतोणेकि के मिसाल मिल्या पर संदनि तादात तमाम थोडी आहे। लडा॒ खां अगु॒ असी केडही लिपी में लिखिंदा हवासि इन जी पुख्ती जा॒ण न हूजण जो हिकु सबब इहो भी थी थो सघे त अर्बनि की काहि वक्त सिंधी साधुनि जो जेको वडो॒ कतलेआम थियो जहिं सबब तालिम जो सिंध मां लग॒ भग॒ सफायो थी पयो। जड॒हि लिपी सांडे रखण ऐं संसकृति जो सफायो थी वञे त इन हालत में लिपी जो बचण लग भग नामूमकिन थी पवंदी आहे।

सिंध जे लिपी नसबत इतिहास बिन भाङनि में विराऐ सघजे थो हिकडो इसलामी अर्बनि की सिंध कब्जे खां अगु॒ ऐं ब॒यो इन काहि खां पोइ। आम तोर सां इहो डि॒ठो वयो आहे त हिंदुस्तान जूं ब॒यूं अण सिंधी भाषाउ ब्रामणी खां संदुनि लिपीअ जो फेरे जा नमोना ऐतिहासिक सबूतनि जे साण पेश करण में कामयाब थी वया आहिनि पर सिंध ऐतिरो खुशकिसमत नाहे रही। इअं न थी सघण के अहम सबब पिणि मोजूद आहिनि मसलनि ….

क)    अर्बीनि के काहि वक्त या उन खां थोडो पोइ सिंध में साधु संतनि ऋषियूं को वडो॒ कतलेआम थियो हो जहिं सबब भाषा सां वासतो रखिंदडन जो सफायो थी पयो हो। ज्ञान डिं॒दड जेकरि न रहिंदा तह लिपी कहिंखे यादि रहिंदी

ख)    अर्बनि के काहि बैदि पुरी सिंधी हिंदु संसकृति जो वजूद मिठाण जी पूरी कोशिश कई वई

ग)     कशमिर, जम्मू ऐं कहिं हद ताईं पंजाब में जिते भी हिंदु पहिंजी हकूमत बि॒हर हथ कई उतोउं  जा राजा महाराजा बि॒हर हिंदु लिपी खे भी हिमतायो जड॒हि त सिंध में इअं किन थियो वरी जेके हिंदु भी मूसलमान थिया ऐं पहिंजे राज्य भी कायम कयो तनि भी इन हिंदु लिपी खे बचाअण त परे पर हूनिनि सिंधी भाषा सोघो करण जी भी का कोशिश किन कई।

घ)     सिंधी हिंदुनि जी पहिंजे ऐतिहासिक तारिखि विरासत बचाअण में दिलचस्पी न जे बराबर रही आहे।

ङ)      सिंधी मूसलमान भी इअं भले मोअन जे दडे बाबत भले फकरु कनि पर अर्बनि के काहि खां अगु॒ वारी विरात खे सांडे सरण में हो भी दिलचस्पी घठि ई वठिंदा आहिनि।

भाषा जे माहिरनि में हिअर हिक राय आहे तह न रूगो॒ हिंदुस्तान जी पर समूरे ड॒खिण ऐशिजा जे लिपियूंनि जी माउ ब्रामणी रही आहे। जुदा जुदा लिपीयूं पोई इन लिपी के फेर फार खां नितकतयूं। सिंध में इस्तमाल थिंदड लिपीयूंनि बाबत संदुन राय मोजिबु लिपीयूंनि जो फेर फार कजहि हिन रित थियो

ब्रामणी खां वीणिकी ताईं जी राह
ब्रामणी खां वीणिकी ताईं जी राह

1958 में ड॒खिण सिंध जे भंभोर शहर में जोकि कराची खां 40 कोहि ई मस जेडहो परे आहे, उते ब्रामणी लिपी जा के अगो॒णा मिसाल लधा वया हवा पर इन खां सवाई सिंध में ब्रामणी खां लंडा जो सफर बाबत सबूत न जे बराबर रहया आहिनि। सिंध में ब्रामणी मां फेरो नागरी वारी वाटि वरती या कशमिरी शारदा – इहो चवण निहायत ई डु॒खयो आहे छाकाण त अर्बनि की काहि खां अगु॒ वारो ऐतिहासिक वरसो रहयो ई कोन्हि। अर्बनि जे काहि बैदि जेका लिपी असां खे हथ अचे थी सा आहे लंडा । इन जो मसलब इहो निकतो तह 712 खां डहीं सदीअ ताईं सिंधी लिपीअ बाबत राहि अजु॒ भी असां लाई गु॒झरात ई बणयलि रही आहे । 1843 में ज॒ड॒हिं अंग्रेजन सिंध फतहि कई तह संदुनि धयान सिंधी भाषा खां सवाई लिपी ते पिणि वयो। अंग्रेजनि के डि॒हनि में तहिं महल वाहिपे में सिंधी लिपी में वडी॒ मेहनत सभिनि खां अग॒वाटि केपटेनि जार्ज स्टेक पहिंजे सिंधी वयाकरण (1849), गेरिसन (लिंगविस्टिक सर्वे आफ इंण्डिया) ऐं विलियम लेअटनर (1882) पहिंजे किताब – A collection of specimen of commercial and other Alphabets में कई ।

गेरिसन पारां पेश कयलि  जुदा जुदा नमूना कजहि हिंन रित आहिनि

गेरिसन पारां तयार कयल फहरसत
गेरिसन पारां तयार कयल फहरसत

 

गेरिसन पारां तयार कयल फहरसत
गेरिसन पारां तयार कयल फहरसत

मशहूर भाषा विज्ञानी जार्ज गेरिसन सिंध में 13 लिपयूंनि जा नमूना ड॒सया, पर वडी॒ गा॒ल्हि इहा आहे त इहे सभ लहजा हिक बे॒ सा मिलिंदड जुलिंदड हवा। सिंध में वाणिकी (इन लिपी खे वाणिकी इन लाई कोठयो वेंदो हो छा काण त इहे हिंदु लिपी घणो तणो धंधो कंदडनि पारां ई इस्तमाल थिंदयूं हयूं ) जा ऐतरा वधीक नमुननि जो हूअण जा हिंक खां वधीक सबब थी था सघनि मसलनि

क)   हूकूमत पांरा सिंधी जे वाहिपे में का भी दिलचस्पी न वठण  (अर्बी लिपी जो भी तहिं महल साग॒यो हाल हो जे अखरनि ते मूसलमानि जी पी पक किन हूई)

ख)   वाणियनि में सभको पहिंजे लेखे अखरनि जो फेर फार कनि (थी थो सघे पहिंजा हिसाब खाता घुझा रखण सबब इअं करण जो रिवाज हूजे)

ग)    वरि बा॒रनि खे तामिल डिं॒दड बा॒भण भी इन चूक खे सुधारण जो को भी दबाउ न हूजण।

घ)    इन लिपीअ में हिंदुनि पारां साहित्य लिखण पढहण जी चाहि न हूजण

अंग्रेजनि खां अगु॒ सिंध में सरकारी बो॒ली अर्बी-फार्सी हूई। जेके हिंदु नौकरयूं कनि तनि खे अर्बी-फार्सी लाजमी तोर पढहणी पवे। रहया हिंदु वाणिया त तनि लाई त हिसाब जेतिरा गु॒झा रखी सघिनि उतिरो ई सुठो । पर जड॒हिं मूसलमान जो राज्य खत्म थियो ऐं सिंधी भाषा सिंध में तसलिम थी त हिक लिपी जी जरूरत महसूस थी जहिं में तालिम भी डि॒ञि वञे। तनि जे डि॒हनि में सिंध संसकार सभा पारां काफी कोशिसयूं कयूं वयूं हयूं जिअं वाणिकी खे हिक सिंधी लिपी करे तसलिम कयो वञे। सन् 1867 में जड॒हिं सिंध अञा बम्बई प्रेसिडेंती जो हिस्सो हूई त अंग्रेज हूकूमत पारां हिक लिपी त्यार कई वई हूई जहिं खे हिंदु – सिंधी जो नाले डि॒ञो वयो हो। इन लिपीअ जो जोडाईंदड श्री नारायण जगनाथ वैदय जेको कि नाईब तालिमी इंसपेकटर हो बांम्बे प्रेसिडेंती जो। हून सिंधी वाणिकी जे खुदाबादी लहजे खे सुधारे ऐं इन में शिर्कारपूरी लहजे जी मदद सा इहा लिपी त्यार कई। हून साई मात्राउनि में सुधारे ऐं सिंधी भाषा के लफतनि जो धयान रखिंदे इहा लिपी त्यार कई।

004

सिंध में इन लिपी में बा॒राणी तालिम तोडे अदालतनि रेकार्ड ताईं में इसतमाल थेअण लगी॒ हूई। इन बैदि होरियां होरिया इन लिपी में सिंधी साहित्य ताई शाई थइअण लगो॒। सिंधी साहित्य में वाणिकी लिपी में पहिंरो किताबु दोदो चनेसर जी लोक कथा जो किताब शाई थियो। 1899 में सिंधी साहित्य की पत्रीका सुखरी पिणि वाणिकी में शाई थी। इहो ई न पर सिंध बाईबेल सोसाईटी इसाईनि जा धर्मी किताब वाणिकी में शाई कया।

दोदो चनेसर बाबत किताबु
दोदो चनेसर बाबत किताबु
सेंट मेथयू  जो फर्मान
सेंट मेथयू जो फर्मान

बद किसमती सां वाणिकी का सुनेहरा डि॒हिं को घणा वक्त कोन हलया। कशमिर जी असलोकी लिपी शारदा जो जहिं रित कशमिरी मूसलमानि विरोध कयो सागी॒ रित सिंध में भी वांङुरु वाणिकी जो सिंधी मुसलमान विरोध कयो जहिं सबब इहा लिपी हली कोन सघी। अजबु जेडही गा॒ल्हि त इहा आहे बि॒हिनि सुबनि हिकडो ई सबब डि॒ञो वयो …त इहे लिपयूं जरिऐ मूसलमानिका लफज नथा लिखी सघजिनि। इहो याद रखण घुर्जे त सिंध में मूसलमानि रूगो॒ इन लाई वाणिकी या वरि देवनागरी जो विरोध कयो त इन जरिऐ  मूसलमानिका नाला नथा लिखी सघजिनि। मतलब त कशमिरी मूसलमानि वाङुरु सिंधी मूसलमानि भी पहिंजे दीन धर्म खे वधीक अहमियत डि॒ञी।

ऐडही गा॒ल्हि किन हूई त सिंध में रूगो॒ हिंदु ई इन लिपीअ जो हिकु रूप खोजकी जे नाले इस्तमाल कंदा हवा। सिंध जा शिया इसमाईली बिरादरी जा मूसलमान पारां इन लिपीअ जो इसतमाल जाम कयो पयो पहिंजे धर्मिक किताबनि में। छा काण त इसमाईली शिया कच्छ, काठियावाड (गुजरात) में बी जाम हवा इहा लिपी कामयाबी पिणि माडी। चयो थो वञे इहा लिपी सिंध खां बा॒हरि बी जाम फैलाई पई इसमाईली शियां पारां।

खोजकी सिंधी – वाणकी या लोहाणी जे जमाम घणो वेझो लेखी वेंदी आहे जिअ हेठि तसविर मां पधिरो पयो थिये। खोजकी जा घणो तणो अखर बिलकुल वाणिकि जेडहा आहे जोतोणेकि किन खे सुधोरो पिणि वयो आहे। कुल मिलाऐ खोडकी हिक निहायत सुहिणी लिपी लेखजण खपे।

खोजकी, वाणिकी, घर्मूखी ऐं देवनागरी
खोजकी, वाणिकी, घर्मूखी ऐं देवनागरी
खोजकी, वाणिकी, घर्मूखी ऐं देवनागरी
खोजकी, वाणिकी, घर्मूखी ऐं देवनागरी

मथे जा॒णायलि मात्राउं खां सवाई खोकजी लिपी में खास करे मूसलमानकी अखरनि खे अर्बी फार्सी उच्चार मोजिबु लिखण लाई के धार मात्रराउं जो पिणि इस्तमाल कयो वेंदो हो । हिक गा॒ल्हि धयान रखण जेडही आहे त खोजकी हरू भरू हर अर्बी अखरनि खे लिखण ते जोर किन डि॒ञो पर रूगो॒ उहे इ खअर खया पया जंनि को सुर चिठि रित पधिरा हुजिनि ऐं नंढे खंड जा इसमाईली मूसलमान उच्चारिनि। कुल मिलाऐ खोजकी सिंधी वाणकी या खुदाबादी खां भी बेहतरिन लिपी थी उभरी पर सिंधी कोम छो त हिंदु मूसलमिम फर्कनि खां उभरी किन सघयो सो सिंधी भाषा हिक बे॒हतरिन लिपीअ खां परे इ रहजी वई।

सिंधी जी खोजकी लिपी (सुधरियलि)
सिंधी जी खोजकी लिपी (सुधरियलि)
सिंधी जी खोजकी लिपी (सुधरियलि)
सिंधी जी खोजकी लिपी (सुधरियलि)


जेसिताईं वाणिकी जे जड जी गा॒ल्हि आहे त मञयो इहो वेंदो आहे त वाणिकी लंडा लिपी मां निकती आहे जहिंजा ब॒ लहजा जा॒णाया वया आहिनि हिकडी पंजाबी लंडा ऐं बी॒ सिंधी लंडा। पंजाबी लंडा खे सिखनि 16 सदी में फेरे गुर्मूखी जो नाले जाम फेर घार करे पेश कयो ज॒ड॒हिं स सिंध में इहा वाणिकी कोठजण में आई। लडां ड॒खण कशमिर, हिमाचल प्रदेश ऐं जम्मू  में गा॒ल्हिईंदड पाहाडी बो॒लयूं मसलनि डोगरी जी लिपी लाई इसतमाल थिंदड टकरी लिपी सां जाम मिलिंदड झुलिंदड आहे जिअं हेठि मिसालनि मां पधिरो पयो थिऐ। इहो याद रखण घुर्जे त टकरी ड॒खिण कशमिर जी लिपी आहे ऐं महाराजा डा॒हिर जे डि॒हनि में सिंध जी सर्हद कशमिर ताईं फैलयलि हूई। मूमकिन आहे तह वाणिकी (लंडा) ऐं टकरी लग॒ भग॒ हिक ई वक्त शारदा मां धार थी या वरि टकरी मां ई फेर फार थी मटजी लंडा पैदा थी जेका वरी फिरी वाणिकी थी।

वाणिकी, शारदा , टकरी ऐं गुर्मूखी जे भेट
वाणिकी, शारदा , टकरी ऐं गुर्मूखी जे भेट

सिंध जो ड॒खण पंजाब जे मूलतान वारे इलाईके सां तमाम घणो रिस्तो रहयो आहे। चयो वेंदो आहे त आगो॒ठे जमाने जो सिंधु सुवेर जे ऐलाके में  कच्छ, काठियावाड , सिंध ऐं मूलतान जी गड॒यलि हकूमत हकूमत हूंगी हूई। जेका लंडा मूलतान में मूतानी कोठबी हूई तहि में ऐं सिंधी वाणिकी में भी जाम हिंकजेडहाई पसबी आहे। हेठि सिंधी ऐं मूसतानी जी लिपी भेटि पई आहे। इन मां सिंध ऐं मूलतान मे इसतमाल थिंदड लंडा मंझ वाईडो कंदड हिकझेडाई पई डि॒सजे।

मूलतान ऐं सिंध जी लंडा लिपी
मूलतान ऐं सिंध जी लंडा लिपी

सिंध में रहिंदे वाणिकी ( या खोजकी) लिपी सिंधी भाषा जी लिपी तसलिम कोन थी, इअं थेअण भी मूशकिल हो, थी भी कोन सघे हा । सिंधी मूसलमान कड॒हि इन खे तसलिम कोन कनि हा। जेकरि अंग्रेज हकूमत वाणकीअ खे तसलम कनि हा त मूमकिन आहे त सिंधी मूसलमान अर्बी ही पडहिंदा अचनि हा या इहो भी मूमकिन हो त हो भी कशमिरी तोडे पंजाबी मूसलमानन वाङुरु उर्दू खे वडे॒ मयार जी बो॒ली तसलिम कंदे सरकारी बो॒ली तसलिम करण जी घुर कनि हा। खैर जेसिताईं हिंदुनि जी गा॒ल्हि आहे यकिनि सिंधी मूसलमानि खे मञाअण संदुनि वस खां बा॒हर हो। पर गलति असी सिंधी हिंदु हिते कई जड॒हिं असी पहिंजी लिपी वाणीकी खे पाण खां पासिरो संदे धारी धारी लिपी अर्बी खे मयार जी लिपी मञण शूरू कयोसिं।

लिपीअ जे नसबत पंजाब ऐं सिंध में फर्कु इअं त न जे बराबर आहे। ब॒ई कोमअ लडां खे अपनायो, जेतोणेक फर्क अगे॒ हलि कजहि वधया, पर जड॒हि तह पंजाबी सिख लंडा खे हिक मयार जी लिपी करे पेश करण में कामयाब थी वया सिंधी लिपीअ जे बदलाउ जे पहिंरे पडाउ ते इ रहजी वया। अजबु जेडही गाल्हि त इहा आहे जे सिंधी खास करे उतर सिंध जे अलाके में गुर्मुखी में सिंधी ताईं लिखिंदा हवा पर पहिजी लिपी खे उहा अहमियति या गुर्मूखी जी वाठ वठी पहिंजी सिंधी लंडा खे सुधारण में तमाम घट दिलचस्पी वरती।

सिंधी हिंदुनि जो हिंदुस्तान में लडे॒ अचण हिक हिक बेहतरिन मौको डि॒ञो हो तह सिंधी भाषा सा थिअल नाहक खे पोईते छडि॒दे वाणिकी खे हिक मयार जी लिपी करे पेश कयूं। पुणे जे रहवासी पंडित कृष्णचंद जेतली काफी मेहनत कई त सिंधीजी भी हिंक खसूसी लिपी हूजे त सिंधी जी बी हिक धार सुञाणप हूजे पर अफसोस त सिंधी लेखकनि इअं थेअण किन डि॒ञो। पंडित जेतली हर हिक सिंधी वाणकी लिपीअ जे अखर खे दुरुस्त करे इन खे सही रूप डि॒ञो। ऐतरो इ न पर मोअन जे दडे में इसतमाल थिअल लिपीअ सा भी भेटयो। किनि भाषा विज्ञानियूंनि मसलनि सुनिती कुमार चैटरजी जेडहनि जो मञण आहे त जेतोणेकि मोअन जे द़डे जूं लिपी में 400 नमूना इसतमाल कया वया आहिन पर इन के वावजूद के अखर मोअन जे दडे ऐं ब्रामणी जा हिक बे सां खाफि हिजेडाई डि॒सजे पई जहिं सां इहो थो सयो भाईंजे त मूमकिन आहे त अगो॒णे अर्यनि खे किथे न खिते इहा लिखावट जा के नमूना नजर आया हूजिनि ऐं संदनि इन नमूनन खे इसतमाल कंदे ब्रामणी जो इजाद कयो हूंदो। अजबु जेडही गा॒ल्हि त इहा आहे जे जड॒हिं त असीं मोअन जे दडे खे सिंधी कोम सां गंडणनि में मिंटु देर कोन कयूं पर लिपी जे नाले ते इन लिपी खे पहिंजो करे लेखण लाई असुल ई त्यार नाहियो।

पंडित कृष्ण चंद जेतली की वाणीकि लिपी
पंडित कृष्ण चंद जेतली की वाणीकि लिपी

014

जेकरि असीं वाणिकी खे अपनायों हा त शायदि लिपी जा गो॒ड सिंधी बो॒ली तोडे भाषा जे नसबत हमेशाह लाई निबरी वञिनि हा। असी इहो चई सघयूं हा वाणिकी ई सिंधी जी निजी॒ लिपी आहे ऐं सभिनि खे वाणिकी लिपीअ में इ सिंधी जी लिख पढ करणी आहे पर इहो मूमकिन किन थी सघयो। असां पाण ई पहिंजी लिपीअ जा वेरी थी विठासि। इन लिपीअ खे हेठि करे डे॒खारण में को बी मोको पहिंजे हथनि को विञाअण डो॒हू समझोसिं।

वेझडाईअ में ऐडहयूं कोशशयूं थोणेक थयनि पयूं जहिं जी मदद सा वाणिकी (खोजकी ) या खुदाबादी खे बि॒हर हिक मयार जी लिपी करे उभारयो वञे। अमेरिका वासी अंगशुमन पांणडेय हिंदुस्तान तोडे दखण ऐशिया जूं ब्रामणी कृत लिपीयूंनि ते जाम कम कयो आहे जिअ इहे विसरी वयलि लिपयूं कमपयूटर जरिऐ भी लिखजिन। लिपी यूनिकोड जहिऐ लिखजे इन लाई पंज डा॒कणयूं पर पयूं करणयूं पवि ऐं खोजकी ऐं वाणिकी 4 डा॒कणयूं पार करे चकयूं आहिनि पर इन जे बावजूद सिंधी समाज हमेशाह वाङुरु इन कम बाबत बेपरवाहि ई रहयो।

सिंध में देवनागरी इस्तमाल थिंदी हूई छा खाण त उहा संसकृत जी लिपी हूअण सबब हिंदु शाशत्र सभ संसकृत लिपी यानी देवनागरी में लिख्यलि आहिनि। सिंध में धार्मिक ग्रंथनि जो रिवाज सिंधी में लिखण जो रिवाज पोई पयो। पर जेसिताई गा॒ल्हि देवनागरी जरिऐ सिंधी लिखण जी आहे त सिंध में सिंधी बो॒ली लाई देवनागरी जो इस्तमाल सभिनि खां अगा॒वटि अंग्रेजनि कयो। इन में को भी शकु नाहे तह देनवागरी  संसकृत जी लिपी हूअण सबब सिंधी सुधी लग॒ भग॒ हर भारतिय बो॒लियूंनि लाई काराईती लिपी आहे। पर इन जो मतलब इहो नाहे त पहिंजी लिपी विसारिजे। लिपयूं रूगो॒ कहिं भी बो॒लीअ खे लिखण जो जरिओ ई न पर इन जी सुञाणप ऐं संसकृति जो हिंक बेहद अहम हिस्सो थिंदी आहे। हिंदी ऐं उर्दू जी लडाई जो हिक वडो॒ सबब लिपी ई हूई। वरि अंगेरजनि जे वञण खां पोई ऐडहा भी मोका आया जड॒हि हिंदी लाई भी सुझान डि॒ञा वया तह हिंदी खे भी रोमन लिपीअ में लिखजे पर हिंदी लेखकनि इअं थेअण किन डि॒ञो।

बदकिसमतीअ सां सिंधीयूंनि कड॒हिं भी इन सवाल ते संजिदगी कोन डे॒खारी। सिंधीयूंनि में जड॒हि भी लिपीअ जी गा॒ल्हि आई आहे असां किड॒हिं भी पहिंजी संसकृती खे न पर लिपीअ जे वाहिपे या दिन धर्म खे अहमियत डि॒ञी आहे। हिंदुस्तान में अञा मस अर्बी मां निजात भी कोन पाती आहे जे रोमन जो गो॒ड मथे ते अची वेठो आहे। ऐडही गा॒ल्हि नाहे त लिपीयूं मठबूं नाहिनि। हिंदुस्तान में गुजराजी, मराठी पिणि लिपी मठाऐ चका आहिनि पर लिपीयूंनि जो मठजण ऐडहो भी  नाहे जे बिलकुल धारी बो॒ली जूं लिपयूं अपञायों। अर्बी या वरी रोमन पहिंजी साख जे बो॒लयूंनि लाई हिक मयार जी लिपी थी थूं सघिनि पर सिंधी या कहिं भी ड॒खिण ऐशिया जी भाषा लाई इन लिपी जी का भी अहमियत नाहे।

सिंधीयूंनि लाई हित वडो॒ सवाल इहो आहे जे छा हिंदुस्तान तोडे परडे॒हि जो सिंधी समाज पहिंजे संसकृति सां गंढण लाई त्यार आहे … छा असां पहिंज अतित खे सोघो करण लाई तयार आहिंयूं….सिंधीयूंनि जे वहिवार सां इअं लगे त कोन थो जे असीं पहिंदी संसकृति खे याद करण जी जरे जी भी चाहि रखउं था

Comments 6

  • तव्हां छा त गजब जो शोध कया अथव, वाधायूं, i salut u sir.

  • सुठो लेख
    मेहेरबानी साझा करण लाये
    वाधायूं

  • dado sutho aye bhau rakesh
    wadayu tawakhe

  • Masterpiece ahe eya info muhinje laye !!

  • Sindhi Roman : Translation of The Article
    By Roma Chandwani, ASHA
    raakesh lakhaan~ee jo blaag
    vaan~ikee- hik visariyal si’nadh~ee lipee

    si’nadh~ee jee asalokee braaman~ee kaृt~ lipee jee go॒lhi ghan~o t~an~o vaan~ikee- khood~aabaad~ee t~aaee’n achi nibari’nad~ee aahe। jet~on~eki ala-biranee si’nadh~ jee lipeeyoo’nani baabat~ tin lipayoo’nani jee gaa॒lhi likhee hooee masalani maalavaadee, hi’nad~avee ai’n ardh~anaagaree par si’nadh~ me’n lipeeyoo’nani jee gaa॒lhi roogo॒ vaan~ikee yaa si’nadh~ee la’nadaa t~e ee achi bihi’nad~ee aahe chhaa kaan~ t~ la’nadaa khaa’n ago॒n~o roop jaa pukht~aa saboot~ asaa je ag^ayaa aahini। 1958 me’n bha’nabhor maa’n jet~on~eki ke misaal milyaa par sa’nad~ani t~aad~aat~ t~amaam th~odee aahe। ladaa॒ khaa’n agu॒ asee kedahee lipee me’n likhi’nad~aa havaasi in jee pukht~ee jaa॒n~ n hoojan~ jo hiku sabab iho bhee th~ee th~o saghe t~ arbani kee kaahi vakt~ si’nadh~ee saadh~uni jo jeko vado॒ kat~aleaam th~iyo jahi’n sabab t~aalim jo si’nadh~ maa’n lag^ bhag^ saphaayo th~ee payo। jad^ahi lipee saa’nade rakhan~ ai’n sa’nasakaृt~i jo saphaayo th~ee vaj~e t~ in haalat~ me’n lipee jo bachan~ lag bhag naamoomakin th~ee pava’nad~ee aahe।

    si’nadh~ je lipee nasabat~ it~ihaas bin bhaag~ani me’n viraaai saghaje th~o hikado isalaamee arbani kee si’nadh~ kabje khaa’n agu॒ ai’n b^ayo in kaahi khaa’n poi। aam t~or saa’n iho di॒tho vayo aahe t~ hi’nad~ust~aan joo’n b^ayoo’n an~ si’nadh~ee bhaaषाu braaman~ee khaa’n sa’nad~uni lipee jo phere jaa namonaa ait~ihaasik saboot~ani je saan~ pesh karan~ me’n kaamayaab th~ee vayaa aahini par si’nadh~ ait~iro khushakisamat~ naahe rahee। ia’n n th~ee saghan~ ke aham sabab pin~i mojood~ aahini masalani ….

    ka) arbeeni ke kaahi vakt~ yaa un khaa’n th~odo poi si’nadh~ me’n saadh~u sa’nat~ani ऋषिyoo’n ko vado॒ kat~aleaam th~iyo ho jahi’n sabab bhaaषा saa’n vaasat~o rakhi’nad~adan jo saphaayo th~ee payo ho। jj~aan di’na॒d~ad jekari n rahi’nad~aa t~ah lipee kahi’nakhe yaad~i rahi’nad~ee

    kha) arbani ke kaahi baid~i puree si’nadh~ee hi’nad~u sa’nasakaृt~i jo vajood~ mithaan~ jee pooree koshish kaee vaee

    ga) kashamira, jammoo ai’n kahi’n had~ t~aaee’n pa’najaab me’n jit~e bhee hi’nad~u pahi’najee hakoomat~ bi॒har hath~ kaee ut~ou’n jaa raajaa mahaaraajaa bi॒har hi’nad~u lipee khe bhee himat~aayo jad^ahi t~ si’nadh~ me’n ia’n kin th~iyo varee jeke hi’nad~u bhee moosalamaan th~iyaa ai’n pahi’naje raajy bhee kaayam kayo t~ani bhee in hi’nad~u lipee khe bachaaan~ t~ pare par hoonini si’nadh~ee bhaaषा sogho karan~ jee bhee kaa koshish kin kaee।

    gha) si’nadh~ee hi’nad~uni jee pahi’naje ait~ihaasik t~aarikhi viraasat~ bachaaan~ me’n d~ilachaspee n je baraabar rahee aahe।

    g~a) si’nadh~ee moosalamaan bhee ia’n bhale moan je d~ade baabat~ bhale phakaru kani par arbani ke kaahi khaa’n agu॒ vaaree viraat~ khe saa’nade saran~ me’n ho bhee d~ilachaspee ghathi ee vathi’nad~aa aahini

    bhaaषा je maahirani me’n hiar hik raay aahe t~ah n roogo॒ hi’nad~ust~aan jee par samoore d^akhin~ aishijaa je lipiyoo’nani jee maau braaman~ee rahee aahe। jud~aa jud~aa lipeeyoo’n poee in lipee ke pher phaar khaa’n nit~akat~ayoo’na। si’nadh~ me’n ist~amaal th~i’nad~ad lipeeyoo’nani baabat~ sa’nad~un raay mojibu lipeeyoo’nani jo pher phaar kajahi hin rit~ th~iyo

    1958 me’n d^akhin~ si’nadh~ je bha’nabhor shahar me’n joki karaachee khaa’n 40 kohi ee mas jedaho pare aahe, ut~e braaman~ee lipee jaa ke ago॒n~aa misaal ladh~aa vayaa havaa par in khaa’n savaaee si’nadh~ me’n braaman~ee khaa’n la’nadaa jo saphar baabat~ saboot~ n je baraabar rahayaa aahini। si’nadh~ me’n braaman~ee maa’n phero naagaree vaaree vaati varat~ee yaa kashamiree shaarad~aa – iho chavan~ nihaayat~ ee du॒khayo aahe chhaakaan~ t~ arbani kee kaahi khaa’n agu॒ vaaro ait~ihaasik varaso rahayo ee konhi। arbani je kaahi baid~i jekaa lipee asaa’n khe hath~ ache th~ee saa aahe la’nadaa । in jo masalab iho nikat~o t~ah 712 khaa’n dahee’n sad~ee t~aaee’n si’nadh~ee lipee baabat~ raahi aju॒ bhee asaa’n laaee gu॒jharaat~ ee ban~ayali rahee aahe । 1843 me’n j^ad^ahi’n a’nagrejan si’nadh~ phat~ahi kaee t~ah sa’nad~uni dh~ayaan si’nadh~ee bhaaषा khaa’n savaaee lipee t~e pin~i vayo। a’nagrejani ke di॒hani me’n t~ahi’n mahal vaahipe me’n si’nadh~ee lipee me’n vadee॒ mehanat~ sabhini khaa’n ag^avaati kepateni jaarj stek pahi’naje si’nadh~ee vayaakaran~ (1849), gerisan (li’nagavistik sarve aaph i’nan~diyaa) ai’n viliyam leatanar (1882) pahi’naje kit~aab – aa collection of specimen of commercial and other Alphabets me’n kaee ।

    mashahoor bhaaषा vijj~aanee jaarj gerisan si’nadh~ me’n 13 lipayoo’nani jaa namoonaa d^asayaa, par vadee॒ gaa॒lhi ihaa aahe t~ ihe sabh lahajaa hik be॒ saa mili’nad~ad juli’nad~ad havaa। si’nadh~ me’n vaan~ikee (in lipee khe vaan~ikee in laaee kothayo ve’nad~o ho chhaa kaan~ t~ ihe hi’nad~u lipee ghan~o t~an~o dh~a’nadh~o ka’nad~adani paaraa’n ee ist~amaal th~i’nad~ayoo’n hayoo’n ) jaa ait~araa vadh~eek namunani jo hooan~ jaa hi’nak khaa’n vadh~eek sabab th~ee th~aa saghani masalani

    ka) hookoomat~ paa’naraa si’nadh~ee je vaahipe me’n kaa bhee d~ilachaspee n vathan~ (arbee lipee jo bhee t~ahi’n mahal saag^ayo haal ho je akharani t~e moosalamaani jee pee pak kin hooee)

    kha) vaan~iyani me’n sabhako pahi’naje lekhe akharani jo pher phaar kani (th~ee th~o saghe pahi’najaa hisaab khaat~aa ghujhaa rakhan~ sabab ia’n karan~ jo rivaaj hooje)

    ga) vari baa॒rani khe t~aamil di’na॒d~ad baa॒bhan~ bhee in chook khe sudh~aaran~ jo ko bhee d~abaau n hoojan~a।

    gha) in lipee me’n hi’nad~uni paaraa’n saahit~y likhan~ padhahan~ jee chaahi n hoojan~

    a’nagrejani khaa’n agu॒ si’nadh~ me’n sarakaaree bo॒lee arbee-phaarsee hooee। jeke hi’nad~u naukarayoo’n kani t~ani khe arbee-phaarsee laajamee t~or padhahan~ee pave। rahayaa hi’nad~u vaan~iyaa t~ t~ani laaee t~ hisaab jet~iraa gu॒jhaa rakhee saghini ut~iro ee sutho । par jad^ahi’n moosalamaan jo raajy khat~m th~iyo ai’n si’nadh~ee bhaaषा si’nadh~ me’n t~asalim th~ee t~ hik lipee jee jaroorat~ mahasoos th~ee jahi’n me’n t~aalim bhee di॒j~i vaj~e। t~ani je di॒hani me’n si’nadh~ sa’nasakaar sabhaa paaraa’n kaaphee koshisayoo’n kayoo’n vayoo’n hayoo’n jia’n vaan~ikee khe hik si’nadh~ee lipee kare t~asalim kayo vaj~e। san 1867 me’n jad^ahi’n si’nadh~ aj~aa bambaee preside’nat~ee jo hisso hooee t~ a’nagrej hookoomat~ paaraa’n hik lipee t~yaar kaee vaee hooee jahi’n khe hi’nad~u – si’nadh~ee jo naale di॒j~o vayo ho। in lipee jo jodaaee’nad~ad shree naaraayan~ jaganaath~ vaid~ay jeko ki naaeeb t~aalimee i’nasapekatar ho baa’nambe preside’nat~ee jo। hoon si’nadh~ee vaan~ikee je khud~aabaad~ee lahaje khe sudh~aare ai’n in me’n shirkaarapooree lahaje jee mad~ad~ saa ihaa lipee t~yaar kaee। hoon saaee maat~raauni me’n sudh~aare ai’n si’nadh~ee bhaaषा ke laphat~ani jo dh~ayaan rakhi’nad~e ihaa lipee t~yaar kaee

    si’nadh~ me’n in lipee me’n baa॒raan~ee t~aalim t~ode ad~aalat~ani rekaard t~aaee’n me’n isat~amaal th~ean~ lagee॒ hooee। in baid~i horiyaa’n horiyaa in lipee me’n si’nadh~ee saahit~y t~aaee shaaee th~aian~ lago॒। si’nadh~ee saahit~y me’n vaan~ikee lipee me’n pahi’naro kit~aabu d~od~o chanesar jee lok kath~aa jo kit~aab shaaee th~iyo। 1899 me’n si’nadh~ee saahit~y kee pat~reekaa sukharee pin~i vaan~ikee me’n shaaee th~ee। iho ee n par si’nadh~ baaeebel sosaaeetee isaaeeni jaa dh~armee kit~aab vaan~ikee me’n shaaee kayaa

    bad~ kisamat~ee saa’n vaan~ikee kaa suneharaa di॒hi’n ko ghan~aa vakt~ kon halayaa। kashamir jee asalokee lipee shaarad~aa jo jahi’n rit~ kashamiree moosalamaani virodh~ kayo saagee॒ rit~ si’nadh~ me’n bhee vaa’nag~uru vaan~ikee jo si’nadh~ee musalamaan virodh~ kayo jahi’n sabab ihaa lipee halee kon saghee। ajabu jedahee gaa॒lhi t~ ihaa aahe bi॒hini subani hikado ee sabab di॒j~o vayo …t~ ihe lipayoo’n jariai moosalamaanikaa laphaj nath~aa likhee saghajini। iho yaad~ rakhan~ ghurje t~ si’nadh~ me’n moosalamaani roogo॒ in laaee vaan~ikee yaa vari d~evanaagaree jo virodh~ kayo t~ in jariai moosalamaanikaa naalaa nath~aa likhee saghajini। mat~alab t~ kashamiree moosalamaani vaag~uru si’nadh~ee moosalamaani bhee pahi’naje d~een dh~arm khe vadh~eek ahamiyat~ di॒j~ee

    aidahee gaa॒lhi kin hooee t~ si’nadh~ me’n roogo॒ hi’nad~u ee in lipee jo hiku roop khojakee je naale ist~amaal ka’nad~aa havaa। si’nadh~ jaa shiyaa isamaaeelee biraad~aree jaa moosalamaan paaraa’n in lipee jo isat~amaal jaam kayo payo pahi’naje dh~armik kit~aabani me’na। chhaa kaan~ t~ isamaaeelee shiyaa kachchha, kaathiyaavaad (gujaraat~a) me’n bee jaam havaa ihaa lipee kaamayaabee pin~i maadee। chayo th~o vaj~e ihaa lipee si’nadh~ khaa’n baa॒hari bee jaam phailaaee paee isamaaeelee shiyaa’n paaraa’na

    khojakee si’nadh~ee – vaan~akee yaa lohaan~ee je jamaam ghan~o vejho lekhee ve’nad~ee aahe ji hethi t~asavir maa’n padh~iro payo th~iye। khojakee jaa ghan~o t~an~o akhar bilakul vaan~iki jedahaa aahe jot~on~eki kin khe sudh~oro pin~i vayo aahe। kul milaaai khodakee hik nihaayat~ suhin~ee lipee lekhajan~ khape

    khojakee, vaan~ikee, gharmookhee ai’n d~evanaagaree
    math~e jaa॒n~aayali maat~raau’n khaa’n savaaee khokajee lipee me’n khaas kare moosalamaanakee akharani khe arbee phaarsee uchchaar mojibu likhan~ laaee ke dh~aar maat~raraau’n jo pin~i ist~amaal kayo ve’nad~o ho । hik gaa॒lhi dh~ayaan rakhan~ jedahee aahe t~ khojakee haroo bharoo har arbee akharani khe likhan~ t~e jor kin di॒j~o par roogo॒ uhe i khaar khayaa payaa ja’nani ko sur chithi rit~ padh~iraa hujini ai’n na’nadhe kha’nad jaa isamaaeelee moosalamaan uchchaarini। kul milaaai khojakee si’nadh~ee vaan~akee yaa khud~aabaad~ee khaa’n bhee behat~arin lipee th~ee ubharee par si’nadh~ee kom chho t~ hi’nad~u moosalamim pharkani khaa’n ubharee kin saghayo so si’nadh~ee bhaaषा hik be॒hat~arin lipee khaa’n pare i rahajee vaee

    si’nadh~ee jee khojakee lipee (sudh~ariyali)

    jesit~aaee’n vaan~ikee je jad jee gaa॒lhi aahe t~ maj~ayo iho ve’nad~o aahe t~ vaan~ikee la’nadaa lipee maa’n nikat~ee aahe jahi’najaa b^ lahajaa jaa॒n~aayaa vayaa aahini hikadee pa’najaabee la’nadaa ai’n bee॒ si’nadh~ee la’nadaa। pa’najaabee la’nadaa khe sikhani 16 sad~ee me’n phere gurmookhee jo naale jaam pher ghaar kare pesh kayo j^ad^ahi’n s si’nadh~ me’n ihaa vaan~ikee kothajan~ me’n aaee। ladaa’n d^akhan~ kashamira, himaachal prad~esh ai’n jammoo me’n gaa॒lhiee’nad~ad paahaadee bo॒layoo’n masalani dogaree jee lipee laaee isat~amaal th~i’nad~ad takaree lipee saa’n jaam mili’nad~ad jhuli’nad~ad aahe jia’n hethi misaalani maa’n padh~iro payo th~iai। iho yaad~ rakhan~ ghurje t~ takaree d^akhin~ kashamir jee lipee aahe ai’n mahaaraajaa daa॒hir je di॒hani me’n si’nadh~ jee sarhad~ kashamir t~aaee’n phailayali hooee। moomakin aahe t~ah vaan~ikee (la’nadaa) ai’n takaree lag^ bhag^ hik ee vakt~ shaarad~aa maa’n dh~aar th~ee yaa vari takaree maa’n ee pher phaar th~ee matajee la’nadaa paid~aa th~ee jekaa varee phiree vaan~ikee th~ee

    vaan~ikee, shaarad~aa , takaree ai’n gurmookhee je bhet
    si’nadh~ jo d^akhan~ pa’najaab je moolat~aan vaare ilaaeeke saa’n t~amaam ghan~o rist~o rahayo aahe। chayo ve’nad~o aahe t~ aago॒the jamaane jo si’nadh~u suver je ailaake me’n kachchha, kaathiyaavaad , si’nadh~ ai’n moolat~aan jee gad^ayali hakoomat~ hakoomat~ hoo’nagee hooee। jekaa la’nadaa moolat~aan me’n moot~aanee kothabee hooee t~ahi me’n ai’n si’nadh~ee vaan~ikee me’n bhee jaam hi’nakajedahaaee pasabee aahe। hethi si’nadh~ee ai’n moosat~aanee jee lipee bheti paee aahe। in maa’n si’nadh~ ai’n moolat~aan me isat~amaal th~i’nad~ad la’nadaa ma’najh vaaeedo ka’nad~ad hikajhedaaee paee di॒saje

    moolat~aan ai’n si’nadh~ jee la’nadaa lipee
    si’nadh~ me’n rahi’nad~e vaan~ikee ( yaa khojakee) lipee si’nadh~ee bhaaषा jee lipee t~asalim kon th~ee, ia’n th~ean~ bhee mooshakil ho, th~ee bhee kon saghe haa । si’nadh~ee moosalamaan kad^ahi in khe t~asalim kon kani haa। jekari a’nagrej hakoomat~ vaan~akee khe t~asalam kani haa t~ moomakin aahe t~ si’nadh~ee moosalamaan arbee hee padahi’nad~aa achani haa yaa iho bhee moomakin ho t~ ho bhee kashamiree t~ode pa’najaabee moosalamaanan vaag~uru urd~oo khe vade॒ mayaar jee bo॒lee t~asalim ka’nad~e sarakaaree bo॒lee t~asalim karan~ jee ghur kani haa। khair jesit~aaee’n hi’nad~uni jee gaa॒lhi aahe yakini si’nadh~ee moosalamaani khe maj~aaan~ sa’nad~uni vas khaa’n baa॒har ho। par galat~i asee si’nadh~ee hi’nad~u hit~e kaee jad^ahi’n asee pahi’najee lipee vaan~eekee khe paan~ khaa’n paasiro sa’nad~e dh~aaree dh~aaree lipee arbee khe mayaar jee lipee maj~an~ shooroo kayosi’na।

    lipee je nasabat~ pa’najaab ai’n si’nadh~ me’n pharku ia’n t~ n je baraabar aahe। b^aee komaa ladaa’n khe apanaayo, jet~on~ek phark age॒ hali kajahi vadh~ayaa, par jad^ahi t~ah pa’najaabee sikh la’nadaa khe hik mayaar jee lipee kare pesh karan~ me’n kaamayaab th~ee vayaa si’nadh~ee lipee je bad~alaau je pahi’nare padaau t~e i rahajee vayaa। ajabu jedahee gaalhi t~ ihaa aahe je si’nadh~ee khaas kare ut~ar si’nadh~ je alaake me’n gurmukhee me’n si’nadh~ee t~aaee’n likhi’nad~aa havaa par pahijee lipee khe uhaa ahamiyat~i yaa gurmookhee jee vaath vathee pahi’najee si’nadh~ee la’nadaa khe sudh~aaran~ me’n t~amaam ghat d~ilachaspee varat~ee।

    si’nadh~ee hi’nad~uni jo hi’nad~ust~aan me’n lade॒ achan~ hik hik behat~arin mauko di॒j~o ho t~ah si’nadh~ee bhaaषा saa th~ial naahak khe poeet~e chhadi॒d~e vaan~ikee khe hik mayaar jee lipee kare pesh kayoo’na। pun~e je rahavaasee pa’nadit~ kaृष्n~acha’nad~ jet~alee kaaphee mehanat~ kaee t~ si’nadh~eejee bhee hi’nak khasoosee lipee hooje t~ si’nadh~ee jee bee hik dh~aar suj~aan~ap hooje par aphasos t~ si’nadh~ee lekhakani ia’n th~ean~ kin di॒j~o। pa’nadit~ jet~alee har hik si’nadh~ee vaan~akee lipee je akhar khe d~urust~ kare in khe sahee roop di॒j~o। ait~aro i n par moan je d~ade me’n isat~amaal th~ial lipee saa bhee bhetayo। kini bhaaषा vijj~aaniyoo’nani masalani sunit~ee kumaar chaitarajee jedahani jo maj~an~ aahe t~ jet~on~eki moan je d~a़de joo’n lipee me’n 400 namoonaa isat~amaal kayaa vayaa aahin par in ke vaavajood~ ke akhar moan je d~ade ai’n braaman~ee jaa hik be saa’n khaaphi hijedaaee di॒saje paee jahi’n saa’n iho th~o sayo bhaaee’naje t~ moomakin aahe t~ ago॒n~e aryani khe kith~e n khit~e ihaa likhaavat jaa ke namoonaa najar aayaa hoojini ai’n sa’nad~ani in namoonan khe isat~amaal ka’nad~e braaman~ee jo ijaad~ kayo hoo’nad~o। ajabu jedahee gaa॒lhi t~ ihaa aahe je jad^ahi’n t~ asee’n moan je d~ade khe si’nadh~ee kom saa’n ga’nadan~ani me’n mi’natu d~er kon kayoo’n par lipee je naale t~e in lipee khe pahi’najo kare lekhan~ laaee asul ee t~yaar naahiyo

    jekari asee’n vaan~ikee khe apanaayo’n haa t~ shaayad~i lipee jaa go॒d si’nadh~ee bo॒lee t~ode bhaaषा je nasabat~ hameshaah laaee nibaree vaj~ini haa। asee iho chaee saghayoo’n haa vaan~ikee ee si’nadh~ee jee nijee॒ lipee aahe ai’n sabhini khe vaan~ikee lipee me’n i si’nadh~ee jee likh padh karan~ee aahe par iho moomakin kin th~ee saghayo। asaa’n paan~ ee pahi’najee lipee jaa veree th~ee vithaasi। in lipee khe hethi kare de॒khaaran~ me’n ko bee moko pahi’naje hath~ani ko vij~aaan~ do॒hoo samajhosi’na।

    vejhadaaee me’n aidahayoo’n koshashayoo’n th~on~ek th~ayani payoo’n jahi’n jee mad~ad~ saa vaan~ikee (khojakee ) yaa khud~aabaad~ee khe bi॒har hik mayaar jee lipee kare ubhaarayo vaj~e। amerikaa vaasee a’nagashuman paa’nan~adey hi’nad~ust~aan t~ode d~akhan~ aishiyaa joo’n braaman~ee kaृt~ lipeeyoo’nani t~e jaam kam kayo aahe ji ihe visaree vayali lipayoo’n kamapayootar jariai bhee likhajina। lipee yoonikod jahiai likhaje in laaee pa’naj daa॒kan~ayoo’n par payoo’n karan~ayoo’n pavi ai’n khojakee ai’n vaan~ikee 4 daa॒kan~ayoo’n paar kare chakayoo’n aahini par in je baavajood~ si’nadh~ee samaaj hameshaah vaag~uru in kam baabat~ beparavaahi ee rahayo।

    si’nadh~ me’n d~evanaagaree ist~amaal th~i’nad~ee hooee chhaa khaan~ t~ uhaa sa’nasakaृt~ jee lipee hooan~ sabab hi’nad~u shaashat~r sabh sa’nasakaृt~ lipee yaanee d~evanaagaree me’n likhyali aahini। si’nadh~ me’n dh~aarmik gra’nath~ani jo rivaaj si’nadh~ee me’n likhan~ jo rivaaj poee payo। par jesit~aaee gaa॒lhi d~evanaagaree jariai si’nadh~ee likhan~ jee aahe t~ si’nadh~ me’n si’nadh~ee bo॒lee laaee d~evanaagaree jo ist~amaal sabhini khaa’n agaa॒vati a’nagrejani kayo। in me’n ko bhee shaku naahe t~ah d~enavaagaree sa’nasakaृt~ jee lipee hooan~ sabab si’nadh~ee sudh~ee lag^ bhag^ har bhaarat~iy bo॒liyoo’nani laaee kaaraaeet~ee lipee aahe। par in jo mat~alab iho naahe t~ pahi’najee lipee visaarije। lipayoo’n roogo॒ kahi’n bhee bo॒lee khe likhan~ jo jario ee n par in jee suj~aan~ap ai’n sa’nasakaृt~i jo hi’nak behad~ aham hisso th~i’nad~ee aahe। hi’nad~ee ai’n urd~oo jee ladaaee jo hik vado॒ sabab lipee ee hooee। vari a’nagerajani je vaj~an~ khaa’n poee aidahaa bhee mokaa aayaa jad^ahi hi’nad~ee laaee bhee sujhaan di॒j~aa vayaa t~ah hi’nad~ee khe bhee roman lipee me’n likhaje par hi’nad~ee lekhakani ia’n th~ean~ kin di॒j~o।

    bad~akisamat~ee saa’n si’nadh~eeyoo’nani kad^ahi’n bhee in savaal t~e sa’najid~agee kon de॒khaaree। si’nadh~eeyoo’nani me’n jad^ahi bhee lipee jee gaa॒lhi aaee aahe asaa’n kid^ahi’n bhee pahi’najee sa’nasakaृt~ee khe n par lipee je vaahipe yaa d~in dh~arm khe ahamiyat~ di॒j~ee aahe। hi’nad~ust~aan me’n aj~aa mas arbee maa’n nijaat~ bhee kon paat~ee aahe je roman jo go॒d math~e t~e achee vetho aahe। aidahee gaa॒lhi naahe t~ lipeeyoo’n mathaboo’n naahini। hi’nad~ust~aan me’n gujaraajee, maraathee pin~i lipee mathaaai chakaa aahini par lipeeyoo’nani jo mathajan~ aidaho bhee naahe je bilakul dh~aaree bo॒lee joo’n lipayoo’n apaj~aayo’na। arbee yaa varee roman pahi’najee saakh je bo॒layoo’nani laaee hik mayaar jee lipee th~ee th~oo’n saghini par si’nadh~ee yaa kahi’n bhee d^akhin~ aishiyaa jee bhaaषा laaee in lipee jee kaa bhee ahamiyat~ naahe।

    si’nadh~eeyoo’nani laaee hit~ vado॒ savaal iho aahe je chhaa hi’nad~ust~aan t~ode parade॒hi jo si’nadh~ee samaaj pahi’naje sa’nasakaृt~i saa’n ga’nadhan~ laaee t~yaar aahe … chhaa asaa’n pahi’naj at~it~ khe sogho karan~ laaee t~ayaar aahi’nayoo’na….si’nadh~eeyoo’nani je vahivaar saa’n ia’n lage t~ kon th~o je asee’n pahi’nad~ee sa’nasakaृt~i khe yaad~ karan~ jee jare jee bhee chaahi rakhau’n th~aa

  • Aju tai iha lipi purani pidhi sahiban vari vishudiyal yad jarai ahe dhnywad.Dr panjwani nagpur9325882347.

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